SALG - Hjælp kunden i stedet for at sælge
Det handler altid om at hjælpe kunden, så de nemt kan vælge dit produkt til eller fra. Kan vi pirre deres nysgerrighed gennem vores kommunikation, så er det uden tvivl en stor fordel i forhold til salg. Du skal klart og tydeligt kunne kommunikere, hvad dit produkt er, hvad det gør, og til sidst hvad kundens udbytte bliver af at investere i dit produkt eller din ydelse.
Når du så har gennemgået din salgstræning og rygsækken er fyldt med de rigtige salgsværktøjer, så ved du hvordan du præsenterer dit produkt bedst muligt, og hvordan du kommunikerer med overbevisning. Nu skal du så til at lære mekanismerne omkring salgspsykologi og købsmotiver, og det er her en stor del af nøglen til succes med salg ligger gemt.
Har du en god fornemmelse for hvilken persontype du står overfor, så ved du typisk også hvad deres vigtigste købsmotiver er, og så bliver det så meget nemmere at hjælpe dem videre på købsrejsen.
Viften af måder jeg hjælper min kunder på er stor. Overskriften på alle processer, forløb eller foredrag er, at vi skal være enige om hvilke mål vi går efter, og hvilket resultat der ønskes efterfølgende.
Det jeg ved der skaber succes, når vi arbejder med salg, er når der er en god proces med tilhørende opfølgning. Der skal salgsværktøjer og salgstræning til, for at sikrer vedvarende ændringer og resultater. Min model for læring er, input via praksis og bagefter skal der arbejdes, og så skal der følges op. Den nye viden skal lagres og forankres i hjernen og omsættes til praksis i hverdagen, så vi kan se det virker. Herefter følges der op på tingene, så vi ved at aftaler og opgaver overholdes, og så begynder resultaterne at komme.
KOMMUNIKATION - Få styr på signalerne du sender, og på dem du modtager
Lad os prøve at betragte det at kommunikerer med andre som en muskel. Vi ved alle sammen godt, at når vi træner en muskel så vokser den. Det vi sjældent er bevidste om er, at der flere steder i kroppen sidder mange forskellig muskler i samme område, og hver af disse muskler kræver en bestemt type træning.
Hvis vi så overfører det til eksempelvis præsentationsteknik og kommunikation, så arbejder vi tit med enkelte områder som kropssprog, toneleje, artikulering og gestikulering. Vi træner enkelte områder, men vi glemmer andre vigtige områder. Det er her jeg mener, at vi oftest begår fejl, vi skal arbejde hele vores kommunikation. Storytelling er også et fantastisk værktøj,vi har bare en tendens til at glemme det, for hvem gider høre om vores succesoplevelerser – det gør alle faktisk, spørgsmålet er bare hvordan du leverer historien.
Når du så er færdig med at træne alle de områder, så skal du i gang med hjernen, din opfattelse af dig selv, din virkelighed og måden du anskuer verden på.
Hvad siger din underbevidsthed til dig, når du står og skal til at holde en tale foran hele firmaet, i klassen eller til netværksmødet?
Hvordan ser det ud i forhandlingssituation eller når du står i en konflikt, styrer du nemt og sikkert igennem det?
Du skal kende til englecocktailen med ingredienserne dopamin, oxytocin og endorfiner, og hvad den kan gøre for dig i din storytelling. Til sidst skal du også vide hvordan djævlecocktailen som indeholder kortisol og adrenalin kan påvirke en god historie.
Kort sagt så skal du have styr på hele pakken der er dig, og alle de signaler du sender ud til verden, plus de signaler og impulser du sender til dig selv.
Er du overbevist omkring det du sender ud, så tror jeg også på det, og så kan du få lov til at imponerer, motiverer og inspirerer mig.
Det kan virke som en uoverskuelig proces at komme igennem det hele, men jeg ved at alle kan lære det, for vi har i bund og grund de samme forudsætninger. Det eneste det handler om er, hvordan du går til opgaven, og hvor meget energi du vil putte i træningsprocessen med alle musklerne. Når først du begynder at arbejde med det, så vil du også hurtigt opleve, at det ofte handler om lidt finjustering og lidt teknisk snilde at få maskinen til at spinne perfekt.
ADFÆRD - Dine omgivelser ser kun hvad du gør, de kan ikke se hvorfor du gør som du gør
Det er ikke den rigtige måde at starte en samtale på, men hvor ville mange ting blive nemmere, hvis vi vidste det når vi kommunikerede med andre. Ikke for at lave om på os selv, eller fordi vi ønsker at manipulere andre, det må aldrig være udgangspunktet. Vi skal udvikle vores viden omkring det at spotte andre persontyper, for at kunne tilpasse vores kommunikation, så vi får skabt en behagelig og ligeværdig kommunikation.
Da jeg tog min coach uddannelse lærte jeg omrkring begrebet “rapport”. Det handler ikke om at skrive en rapport, det handler om vores evne til at skabe kemi og connection til et andet menneske. Hvordan vi opbygger tillid, samarbejdsvillighed og tryghed så modparten føler de er i trygge hænder. Når vi føler os tryg ved andre, får de lov til at komme tættere på, og når vi kommer tættere på hinanden, så bliver kommunikationen automatisk bedre og relationen stærkere.
Det er min erfaring, når jeg afholder workshops eller starter nye træningsforløb, at mange har prøvet forskellige tests eller adfærdsprofiler. De ved godt hvad det drejer sig om, og de kan også ofte beskrive adfærdstyperne i 4 kasser i forhold til det resultat som de har fået udleveret engang.
MEN – når jeg så spørger “fedt det lyder helt rigtigt, men hvad bruger du det så til i din hverdag”?, så er svarene 8 ud af 10 gange noget vævende men i retningen af, det ligger i baghovedet og jeg ved det jo, men jeg kan ikke lide at blive puttet i en kasse, eller putte andre i en kasse!
Når vi snakker persontyper og adfærd, så må udgangspunktet aldrig være at putte andre i kasser. Du skal vende det på hovedet.
Kig på dig selv lige nu, se dig selv udefra, forstil dig at du lige nu sidder 2 meter væk og kigger på dig selv mens du kommunikerer.
Hvad ser du i dit kropssprog, dit ansigtsudtryk, din mimik? Hvad hører du i tonelejet, passer din gestikulering og artikulering til situationen?
Skaber du kemi og connection? Rammer du plet – rammer du adfærdstypen du sidder overfor? Kan du svare ja til det hele, så er det bare fedt, har du brug for min hjælp og sparring, så udfyld kontakt formularen her, og så kontakter jeg dig hurtigst muligt.